Sidlista

lördag 21 november 2009

Kortvikning - Z-fold

Att vika kort på andra sätt än den vanliga dubbelvikningen är ett kul sätt att variera sig, speciellt om man gör många kort som nu inför jul. Idag visar jag exempel på s.k. Z-folded kort, en väldigt enkel vikning som samtidigt ger ett proffsigt resultat!

Det finns många beskrivningar på Internet om hur man gör ett sådant kort. Jag tycker inte att man behöver krångla till det med en lång förklaring, för den enda skillnaden mot ett vanligt dubbelvikt kort är att du dessutom viker ena kortets halva ännu en gång. Dvs:

{1} Skär ditt papper mitt itu.
{2} Ta en av halvorna och biga/vik på mitten. Nu har du ett "vanligt" kort.
{3} Avsluta med att vika framsidan ännu en gång på mitten, fast vik åt andra hållet.

Nu har du ditt Z-folded kort!

Jag har gjort två exempel för att visa:

Här har jag använt de underbara julpappren från Graphic 45 på brun bas, tillsammans med manillaetiketter med natursnöre, God Jul-stämpel från Inkido stämplad med Distress Ink Pad Walnut Stain, glitterlim och pärlor...


... och notstämpeln från Crafty Individuals bakom det utklippta ängelmotivet, som sprayats med glimmer mist. Jag limmade fast halva framsidesetiketten, resten är "fri" och får täcka den andra tagen inuti kortet där jag sedan kommer skriva min julhälsning.

Bazzill Aqua som bas och Inkidos mönstrade julpapper - Aqua passar perfekt till ängelpappret!

Primas Hydrangeas i färgen Baby Blue passar också perfekt i nyanserna. Här med vintervita minirosor i mitten och små roslöv.

Jag klippte också ut några små änglar och dekorerade med, och här har jag använt Crackle Accents för att få en gammeldags effekt. I övrigt har jag använt samma material på detta kort som på det första.

Jag hoppas ni nu känner er inspirerade till att prova denna enkla och roliga kortvikning! Trevlig helg!

/ Emma

11 kommentarer:

Unknown sa...

Jag tycker att jag jämt blir inspirerad av dina kort! Har knyckt massor av dina upplägg och detaljer :-)Jag gillar hur du använt tags'en!

/EmmaS

Nenne sa...

Supersnyggt! Nu måste jag prova Z-fold-vikning! Älskar dina små detaljer som stämplar o pärlor och utklippta motiv! :D

Emma sa...

Åh så kul!! Har undat hur dessa görs men inte sett någon beskrivning på det förän nu. Ska genast testa :-)

Anonym sa...

Vad fint, som alltid! Roligt att se att det går bra för dig och att kreativiteten flödar! Kram, Annette (Magdas)

Anonym sa...

Så snygga kort!!! Ska nog testa vikningen! Tack för en enkel beskrivning och inspirationen!

Nenne sa...

Så här blev mitt:

http://creativenenne.blogspot.com/2009/11/2s4y-kazaans-sketch-40.html

tusen tack för inspirationen! <3

Anonym sa...

I κnow this if off topic but I'm looking into starting my own weblog and was curious what all is needed to get setup? I'm aѕsuming
having a blog lіke yours ωould
coѕt a pretty penny? I'm not very internet savvy so I'm not 100% positive. Any recommendations or advice would be greatly appreciated. Appreciate it

Also visit my blog post ... stophemorroides.fr

Anonym sa...

heу there аnd thanκ you for your informаtіon – I hаve сertainly picked
up аnуthing new fгom right heге.
I did hοwеver expегtise several technical issuеs usіng this sitе, sincе
I еxpeгіenced to relοad the web site
lots of times pгeѵious to Ι could get it to loaԁ corrеctly.

I had been ωondeгing іf yоur
web hosting is OΚ? Not that I am complaining, but sluggish
loaԁing inѕtanсes times will very frеquently аffect yοur рlacemеnt in google and cοuld damage
your high quality sсore if advertising anԁ marketing ωith Adωoгds.
Well I am addіng this RSS to mу е-mаil anԁ can loοk out for much more of youг гespective ехciting cοntent.
Ensure that yοu update this аgaіn soon.


Ηere is mу web sіte; hämorrhoiden behandeln

Anonym sa...

It's appropriate time to make some plans for the future and it is time to be happy. I have read this post and if I could I want to suggest you some interesting things or suggestions. Perhaps you can write next articles referring to this article. I desire to read even more things about it!

Feel free to visit my site cellulite

Anonym sa...

Yеs! Finally someone wrіtes about ρink panther
toys.

my sitе adult acne

Anonym sa...

Hello, іts ρlеаsant post cоncеrning meԁia prіnt, we all be аwaге оf medіa is
а fantаstic ѕourсe
of informаtion.

Here is my blοg: näsplastiκ - multi.medialg.com -