Sidlista

lördag 9 januari 2010

Enkel påse för smått & gott

Idag visar jag ett av mina senaste projekt, en söt liten "påse" för diverse presenter eller godis. Det bästa är att den går supersnabbt att göra, samtidigt som dem är enkel men ändå ser proffsig ut.

Du behöver:


{1} Skär ut en 11,5 x 11,5 cm bit enfärgat papper. Detta blir din botten.

{2} Skåra sedan 2,5 cm in på papprets alla kanter.

{3} Skär nu rakt ned med en kniv vid de lodräta vikningarna i kortsidorna, se bilden (ursäkta den låga fotokvalitén och min smutsiga skärmatta hihi...):

{4} Nu viker du upp alla kanter , viker in flikarna i hörnen och limmar ihop. Nu är bottnen klar:

{5} Skär nu ut en 14x28 cm stor bit mönstrad papper. Fäst dubbelhäftande tejp på en av kortsidorna och en av långsidorna:

{6} Lägg din färdiga botten på den tejpade långsidan, så att halva botten ligger utanför pappret. Det mönstrade pappret ska gå i linje med bottnen:

{7} Vik/rulla nu fast hela mönsterpappret runt botten. Fäst sen den tejpade kortsidan mot den andra kortsidan:

Nu är påsen färdig!

Såhär blev en av mina färdigdekorerade påsar:

Jag använde mönstrat papper från Pink Paislee, och dekorerade med ett turkost band längs botten. Jag gjorde även hål med en håltång längst upp, där jag knöt en bit tyll för att hålla ihop påsen.

Jag använde en mask ovanpå stämpelmotivet från Inkido innan jag sprayade med glimmer mist. Och minirosor får man alltid plats med ;-)

Hoppas nu på att få se lite påsar i era bloggar! :)

Fortsatt trevlig lördag!

/ Emma

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jättefiffig idé! Jag ska absolut göra sådana här när någon fyller år nästa gång. Jätteefina färger också och snygg misting!

Anonym sa...

Kul påse och snygg med! Gillar oxå dina pedagogiska instruktioner ;0)

Anonym sa...

Tack för att du delar med dig!
Strålande bra förklaring som jag genast måste testa.
Dessutom var påsen himla välgjord och fin.
mvh Eva i Kalmar