Sidlista

lördag 13 februari 2010

Såhär gör jag stafflikort

På senare tid har det blivit väldigt poppis med s.k. easel card, eller stafflikort på svenska. Det är en kortvikning som likt många vikningar ser ganska avancerad ut, men som är lätt som en plätt när man väl gjort det en gång. Egentligen kan man säga att det handlar om att vika framsidan på sitt kort på mitten, och sen fästa en ny framsida på nedre delen av vikningen. Såhär gör jag:


Stafflikort 15x15 cm

{1} Skär ut ett enfärgat papper till storleken 15x30 cm och vik på mitten. Nu har du en helt vanlig kortbas.

{2} Vik/biga sen framsidan på kortbasen på mitten, och vik inåt kortet.

{3} Skär ut en 15x15 cm bit papper som ska utgöra framsidan på ditt kort. Dekorera, stämpla eller vad du vill göra.

{4} När du är färdig med framsidan fäster du den på den nedre halvan av den vikta framsidan på kortbasen.

{5} För att kortet ska kunna stå upp är det smart att fästa något i mitten på kortbasens insida, som gör att det tar stopp bakom det när man ställer det upp. Fäst en knapp, blomma eller liknande.

Klart!

Och såhär kan det se ut liggandes:

Jag har använt mig av papper och frames från Graphic 45:s Renaissance Faire. I mitten har jag embossat ett skrivstilsmotiv och stämplar runt kanterna på kortet med krackeleringsstämpel.

Rosen är sprayad med en brun glimmer mist, och bakom tittar ett löv fram. Ramen har jag ramat in ytterligare med spets på sidorna.

Såhär blir det stående. Som stopp har jag använt några MM blommor och pärlor från Inkido. Motivet inuti ramen jag använt vände jag på, och så fick jag en perfekt ruta att skriva hälsningen på inuti kortet:

Hoppas ni förstod min beskrivning. I shoppen under Artiklar finns en beskrivning i PDF-format att ladda ned, för er som vill ta med den direkt till pysselbordet ;-)

/ Emma

0 kommentarer: