Sidlista

lördag 7 maj 2011

NSD Tutorial - så färgar du dina blommor!


Idag tänkte jag visa hur jag färgar in vita blommor, ibland kan det ju vara så att man inte har just den nyansen hemma som man behöver.

Men har man några vita blommor och lite distresser så brukar det ordna sig. Här har jag använt en vit gardenia som Emma har, men man kan använda vita rosor, körsbärsblommor mm.


Jag börjar med att plocka bort de gröna bladen, för jag ska fukta blomman och då kan de gröna bladen färga utav sig.

Det brukar gå ganska så lätt att plocka bort dem och bara att klistra på när blomman har torkat igen.


Sen sprayar jag blomman 3-4 ggr med mist eller vatten i en Mini Mister, så att den blir ordentligt fuktig. Oftast använder jag en ofärgad eller väldigt ljus mist.

Efter att blomman är jämnt fuktig, så tar jag en pensel och doppar i Distress Ink, och tunnar ut färgen med vatten i den nyansen som jag vill ha, se bilden nedan.

Jag stryker kanterna på blombladen med spetsen på penseln, och är blomman ordentligt fuktad så ser man hur färgen sugs in i bladen, det blir en fin effekt.



Ni ser den ljusa gula färgen som jag blandat ut med vatten och så den koncentrerade färgen som är alldeles nedanför penseln. Idag använder jag en varm gul nyans som heter Wild Honey.

Så här ser blomman ut när alla bladen är infärgade.


Jag gillar att kanterna på bladen blir ordentligt markerade, (men det är inget måste), då använder jag mig av outspädd Distress Ink på penselspetsen och målar försiktigt kanterna på bladen igen.



Så här ser blomman ut efter den andra målningen. Men vi är inte riktigt klara ännu.


Jag färgar även in mitten med outspädd färg, så att den blir så där mörk som på riktiga blommor.


Så då var den färdig, jag brukar spraya lite Glimmer Mist över den en sista gång så lagren kryper i varandra. Men det är en smaksak.

Några smakprov på några fler blommor som jag har färgat in, det är bara fantasin som sätter gränser.

Hoppas att ni blev lite inspirerade att färga era vita blommor.

Kram Nilla


12 kommentarer:

Jenny sa...

vad snyggt det blev!! det här ska jag testa lite senare=)

Cina99 sa...

Riktigt riktigt snyggt när du markerade kanterna på blomman. Bra tips - tack för det :)

LisaVeronica sa...

fantastiskt snygggt! du är bra på mycket du ! ;)

Sandra sa...

Åhh! Så fina de blev med distresser!! Detta måste jag bara testa!
Tack för inspiration och tutorial!

Ha en härlig helg!

annkan sa...

Vad snygga dina blommor blev! Riktigt härlig inspiration- Tack!!

Cilla sa...

Stort tack! Ska genast leta reda på mina distressrefiller:)

Mim... sa...

Wow detta var ett toppentips, tack för det.

Cicci/Trollmor sa...

Så fina blommorna blev! Tack för tipset!

Malin sa...

Wow! Underbara!

Unknown sa...

Tack så mycket tjejer, vad kul att ni gillade tipset om blommorna.

Önskar er en härlig helg!
Kram Nilla :)

Ellinor sa...

Så snyggt! Just när jag som bäst tänkte "och inga röda blommor har jag heller". :)

Ann-Charlotte's blogg sa...

Fin fint tips, tack!
Kram