Sidlista

söndag 20 november 2011

Tips - Vad man gör med en död krukväxt...

Jag hade ett jättefint litet olivträd på min fönsterbräda. Sorgligt nog är jag inte begåvad med gröna fingrar, och alla krukväxter som vågar sig in i mitt hus går så småningom samma tragiska öde till mötes som olivträdet - död genom uttorkning. Jag har till och med lyckats ta kål på en och annan kaktus i mina dagar! Glömska i kombination med stora fönster i söderläge plus heta element uppvärmda av vedpanna är ingen rolig kombination.


Men sån tur att även ett dött olivträd kan komma till användning! Jag kretade till nedersta delen litegrann med kniv, och satte fast den i en tom trådrulle. Sedan slarvmålade jag med vit akrylfärg, sprayade flödigt med Glimmer Mist i färgen Pearl, samt hängde upp några snöflingor/stjärnor et voila, det döda trädet blev ett litet julträd i helrätt Shabby Chic-stil!


Stjärnorna är utstansade med EK Angular Snowflake Garland Punch - en ny storfavorit, vare sig man vill sätta ihop stjärnorna till en girlang, eller som här, använda dem en och en.


Stjärnorna är utstansade ur ett papper ur nya julkollektionen Christmas Emporium från mitt favvomärke Graphic 45. Även chipboardskylten kommer därifrån.

Så, nästa gång jag tar livet av en krukväxt tänker jag inte ha dåligt samvete, utan försöka se möjligheterna i det som blir kvar i stället. Hmm, nån som har nåt tips på vad man kan göra av de bladlösa rankorna från en död murgröna? ;-)

1 kommentarer:

Anna sa...

Mitt olivträd håller också på att lämna jordelivet.. Jag vet inte vad jag gör för fel?! Ger jag den för mkt vatten? Men när jag lät den va så trivdes den inte heller - tills jag satte ut den... Kanske ska ta ut den igen och in och ut - bara så att den inte tar skada av frost.... Vill ju ha kvar mitt stora olivträd=(