Sidlista

söndag 3 april 2011

Utmaning April - När knoppar brister

Det är dags för aprils utmaning! På påskdagen för snart 2 år sedan gick jag och sambon runt i Stadsparken, och fotade just knoppar som brustit:


Ja visst gör det ont när knoppar brister.
Varför skulle annars våren tveka?
Varför skulle all vår heta längtan
bindas i det frusna bitterbleka?
Höljet var ju knoppen hela vintern.
Vad är det för nytt, som tär och spränger?
Ja visst gör det ont när knoppar brister,
ont för det som växer
och det som stänger.



Ja nog är det svårt när droppar faller.

Skälvande av ängslan tungt de hänger,
klamrar sig vid kvisten, sväller, glider -
tyngden drar dem neråt, hur de klänger.
Svårt att vara oviss, rädd och delad,
svårt att känna djupet dra och kalla,
ändå sitta kvar och bara darra -
svårt att vilja stanna
och vilja falla.



Då, när det är värst och inget hjälper,

Brister som i jubel trädets knoppar.
Då, när ingen rädsla längre håller,
faller i ett glitter kvistens droppar
glömmer att de skrämdes av det nya
glömmer att de ängslades för färden -
känner en sekund sin största trygghet,
vilar i den tillit
som skapar världen.

Visst är den vacker, Karin Boyes dikt? Temat för utmaningen är just När knoppar brister.

I aprils utmaning ska du:

[1] Scrappa med inspiration från dikten och fotona
ovanför. Vi vill att du använder dig av fotonas färger så mycket som möjligt.

[2] Blomfrossa! Använda blommor i så många former du bara kan komma på. T ex på foton, stämpelmotiv, utstansat, färdiga osv.

Utöver detta är du fri att göra som du vill!

------------------------------
  • Vilka alster går bra? Alla typer av alster - layouter, kort och altrat är välkommet.
  • Hur skickar man in sitt bidrag? Enklast är om du lämnar en kommentar till detta inlägg, med en direkt länk till ditt alster via t ex din egen blogg. Vill du hellre maila skickar du bidraget till emma@scraplagret.se, märkt "Utmaning april".
  • Vad är vinsten? 1 st presentkort a' 200 kr i shoppen (samt fri frakt) kommer att röstas fram!
  • När är deadline? Vi vill ha ditt bidrag senast den 30 april kl. 23.59.
Vi kommer att visa upp alla bidrag i bloggen när tävlingen är över, såväl bidragen från kommentarerna som till mailen. I och med att du deltar godkänner du alltså att vi publicerar ditt alster i bloggen tillsammans med ditt nick och/eller namn.

Lycka till!

/ Emma

7 kommentarer:

Skärviknina sa...

Vilken rolig och inspirerande tävling. Jag har skapat ett alster för denna tävling med inspiration från foton och dikt samt (för mig ett måste) massor av blommor...

http://skarviknina.blogspot.com/2011/04/kort-2011-scraplagrets-apriltavling.html

kristina sa...

Älskade denna utmaning! Tycker verkligen om att utgå från en text när jag skapar. Här hittar ni mitt bidrag:

http://kristinasrum.blogspot.com/2011/04/visst-gor-det-ont-nar-knoppar-brister.html

Hälsningar Kristina

onkis sa...

Hejsan!

Nu är mitt bidrag till eran härliga utmaning klart.
Har lagt upp det på min blogg och länkat hit till er.
Mvh Onkis.

Stinas vardagsrum sa...

Här kommer mitt bidrag till er utmaning. http://stinasvardagsrum.blogspot.com/2011/04/visst-gor-det-ont-nar-knoppar-brister.html
Mvh Stina

Kajsan sa...

Låter SÅÅÅ skoj! hoppas verkligen att jag hinner vara med på denna! ♥ KRAM /Karin

Malin sa...

Här kommer en länk till mitt bidrag till denna roliga tävlingen!
http://mummlan.blogspot.com/2011/04/scraplagrets-april-tavling.html

DesignAnnique sa...

Nu är min tolkning klar också - fick ett tokryck och slet fram "allt" jag behövde i går kväll och nu på morgonen blev den klar när jag inte kunde sova... en klart kul utmaning, lite klurig, men när jag väl bestämt mig för vad jag skulle scrappa så var det klockrent :) Här hittar ni mitt bidrag: http://designannique.blogspot.com/2011/04/varsta-haftigaste-ljuskronan.html