Sidlista

lördag 20 mars 2010

Fågelholk till påsken

Det har blivit allt mer populärt med altrat, dvs. scrappade saker som inte är layouter eller kort. Något som jag sett på sistone är olika fågelholkar, och jag blev så sugen på att prova! Efter en sökning på Google hittade jag en fantastiskt fin och enkel gratis-mall av Nichole Heady.

Det blev en liten holk med påskgodis i:

Jag skar ner mitt Prima-papper i A4-storlek, stoppade i skrivaren och skrev ut mallen på baksidan av pappret. Sen är det bara att skära ut, vika på de streckade linjerna och limma ihop.

Framsidan är dekorerad med en utklippt fågel från samma Prima-papper, en blomma från en Prima ranka och lite bling.

Taket är gjort enligt anvisningen på mallen - skär ut en 3 1/4 x 6 inch stor bit papper och vik vid 3 inch. (I svenska mått kan det översättas som ca 8x15 cm, vik vid 7,5 cm. 1 inch = 2,54 cm). Till sist skär man en liten öppning i mittvikningen...

... som man sen kan trä det band/snöre genom, som man först knutit runt cellofanpåsen med godis inuti. Taket hålls sen ner av godispåsen och blir som ett lock på holken. Mitt tak ville dock inte ligga så platt mot holken direkt, så jag la det under en tung bok en stund.
Såhär ser huset ut hoplimmat och klart. Det kändes extra roligt att använda ett dubbelsidigt mönstrat papper, så även insidan blir lite extra fin :)

Till taket använde jag Bazzills prickiga Dotted Swiss-papper i två olika färger på varandra, och stansade med Martha Stewarts Trellis stans i det vita pappret.

På ena sidan av taket sitter en stämplad/embossad fågel från Inkido, tillsammans med pärlor från en av de nya pärlmixerna. Mitt i takets öppning stack jag ned ett par pins också.

På andra sidan taket fäste jag en del av en Prima-ranka.

Rankan är fäst med en gnutta Scotch Strong & Precise Glue - sitter riktigt bra och blir genomskinligt när det torkat.

Hoppas du förstod min beskrivning på hur jag gjort. Nu är det bara att ladda hem den fina mallen och göra din egen! :)

/ Emma

3 kommentarer:

Cina99 sa...

Åh så söt!!! och så praktiskt att kunna stoppa i godsaker inne i huset :)

Unknown sa...

Vad fint! Jag ska också göra en fågelholk till påsk! =)

Nenne sa...

Helt perfekt!! var ju tvungen att göra ett :D

http://creativenenne.blogspot.com/2010/03/ett-litet-fagelbo.html