Sidlista

onsdag 9 juni 2010

Maska stämpelmotiv


Att maska, eller masking på engelska, är en teknik som går ut på att "infoga" ett stämpelmotiv i ett annat. T ex om du har en bakgrundsstämpel bestående av noter, och vill ha ett motiv som sitter inuti notmotivet. Det är svårare att förklara än att visa, så därför visar jag med ett exempel:

Jag vill få in stämpelmotivet Grattiskramar rund från Inkido, i mitten av stämpelmotivet med skrivstil från Crafty Individuals:

BESKRIVNING:

{1} Stämpla upp grattismotivet på ditt stämpelpapper. Stämpla också av motivet på en post it-lapp, kopieringspapper eller liknande. Detta kan du göra utan att dutta på ny färg, det ska ändå inte användas senare.

{2} Figurklipp nu ut grattismotivet ur post it-lappen/kopieringspappret. Klipp precis innanför den stämplade kanten, hellre lite lite för mycket än att det finns vitt kvar runtom, så du slipper en vit kant runt motivet sen.

{3} Fäst det utklippta motivet ovanpå det motiv du stämplade på ditt stämpelpapper. Här är fördelen med att använda en post it-lapp, eftersom det finns en klisterremsa bakpå som håller pappret på plats. Har du inga post it kan du prova med dubbelhäftande tejp bakom, men ta bara en liten bit och inte en som fäster för starkt - du ska kunna ta bort lappen sen.

{4} Nu är det dags att stämpla skrivstilsmotivet ovanpå grattismotivet.

{5} Dra nu bort lappen försiktigt. Klart!

Här är ett par kort som jag maskat stämpelmotivet på.

Jag har embossat grattis-motivet med Vinröd Glitter och stämplat texten över med Distress Ink Victorian Velvet. På det första kortet har jag använt Magnolias vackra papper, vita pärlor, blomma från Prima, charms, bollfrans och natursnöre.

Den lilla väskan hänger fint i rosetten :)

Jag embossade också kanterna, och fäste allt med 3D-kuddar mot baspappret.

Att maska är ett enkelt sätt att variera sitt stämplande, och dessutom roligt! Sprid gärna beskrivningen vidare till dina vänner!

Under Artiklar & guider i shoppen kan du ladda ned den i PDF-format och skriva ut.

/ Emma

2 kommentarer:

Linapyssel sa...

Hej Emma!
Tusen tack för tipset, snäll du är som delar med dig!!
Många kramar Lina

Anna sa...

Detta var precis vad jag behövde! Har inte riktigt fattat tidigare hur man gör... Tack så mycket!