Sidlista

torsdag 27 januari 2011

Naturdagbok!


När jag fick syn på de urläckra papprena och dekorationerna i October Afternoons Campfire, visste jag direkt vad jag ville göra! En naturdagbok för tiden januari till maj 2011, mycket för att ge barnen en annan syn på naturen och hur den förändras men även för att dokumentera allt det vi gör under hela vårterminen!


Jag har använt tjock kartong till fram- och baksidan som jag målat i kanterna med blå Crackle Paint och mistat med blått och gult. Sedan stämplade jag det fina kollaget med fåglar (liknande finns här) med svart dyna. De fina skumbokstäverna från Pink Paislee tillsammans med chipboardbokstäver och dekosar, klisterlappar och små bokstäver från OA och ett par pins på framsidan.


Sedan gjorde jag en titelsida till varje månad i cardstock och ett mönstrat papper från Campfire-serien. Exakt samma design till de alla, varje månad fick också en undertitel, t ex "vinterlek", "snart är sommaren här" som jag la till med småbokstäverna på klisterlappar.


Varje månad fick två blad, framsidorna ritade jag en enkel design på med rutor med plats för datum och journaling, och en lite större ruta för foto, baksidan har endast en enkel ruta där vi kan välja vad vi vill sätta dit - kanske blir det även ett par minnessaker som att torka den första vitsippan eller en biljett från något kul vi gör!?


Baksidan är dekorerad på samma sätt som framsidan och jag fäste det hela med bindningsringar och fäste lite söta band i dem!


Det är så kul att se hur naturen förändras och att se det med barnens ögon är ännu roligare, vår dotter kan gott få skriva det mesta i den också för hon är en hejare på att skriva och tänk vilket minne!



2 kommentarer:

Malin sa...

Ah,villken bra idé! Jag tror jag kappar den direkt!!

SusanLotus sa...

Denna bok älskar jag! :)