Sidlista

torsdag 27 januari 2011

Scraplagrets utseende

Hej igen!
Ni som scrappar, målar eller skapar på annat sätt förstår mig säkert när jag påstår att det ibland är omöjligt att bli nöjd. Ofta behövs det en utomståendes kommentar för att tankarna ska räta upp sig och bli vettiga. Vi vill ha er hjälp med att räta ut våra tankar ang. Scraplagrets utseende med tre-fyra frågor i ett formulär. Formuläret och några tankar hittar ni under “Läs mer”!

------------

Mobilmarknaden blir större och större, fler och fler surfar med mobiltelefoner och Scraplagret vill så klart fungera även här. Jag måste dock påpeka att Scraplagret.se redan nu fungerar helt utmärkt att använda tillsammans med mobiltelefoner (iPhone och Android är testat), men inte är optimerat för små skärmar. En mobiloptimerad hemsida tar bort i stort sett alla bilder och gör texten större, som exempel kan nämnas http://mobil.dn.se/ resp. http://www.dn.se.
Detta är ingenting jag slänger ihop i en handvändning, men någonting jag gärna jobbar på om efterfrågan finns. Personligen anser jag att mobiloptimerade hemsidor är för barskrapade och för komprimerade för att jag ska uppskatta att vara där, varför jag oftast använder orginalsidan istället.

Den andra och tredje frågan handlar om Scraplagrets övergripande utseende. Ni scrappar och skapar nästan allihop så det kommer säkert inte som en nyhet att man ibland aldrig blir nöjd. När vi designade Scraplagret var tanken att sidan skulle vara intuitiv och enkel att använda. Hellre för mycket information än för lite. Varken Emma eller jag tycker om “3D-effekter” eller mörka hemsidor, varför alla knappar blev “platta” och hemsidan vit och luftig. Men kanske känns detta utgånget och tråkigt... hjälp! Tycker du att Scraplagrets utseende bra som det är, eller behöver designen fräschas upp?

0 kommentarer: