Sidlista

onsdag 12 januari 2011

Syrafritt - vad betyder det?

Ofta inom scrapbooking, speciellt när man talar om produkter gjorda av papper, stöter man på termer som syrafri ("acid free" på engelska) och ligninfri. Vad betyder det och vad är det bra för?

Syra och lignin/vedämne finns naturligt i trä, och således i den trämassa som man framställer papper av. Ämnena påskyndar åldrandet av papper. Tidningspapper är ett typexempel på ett papper som innehåller mycket lignin, varpå det snabbt gulnar och blir skört och fult.

Tidningspapper innehåller mycket lignin, och bryts därför snabbt ned och blir gult.

Eftersom vi vill undvika att våra fina foton och layouter/scrapsidor blir gula och sköra tidigare än nödvändigt, brukar man därför använda sig av syra- och ligninfria papper och dekorationer till scrapbooking. Till kort (inte foton utan sådana kort man skickar på t ex födelsedagar) brukar man dock inte bry sig om detta, eftersom det oftast inte har samma affektionsvärde som ett foto på en scrapsida.

Att en produkt är syra- och ligninfri betyder således att den på kemisk väg gjorts fri från dessa ämnen. Det är nästan en oskriven regel att alla företag som tillverkar scrapprodukter tillverkar dem syra- och ligninfria - t ex är alla våra papper i shoppen framställda så. Dock så finns syra överallt omkring oss, på händerna när vi tar på pappren osv, så processen går förstås inte att hindra helt. Förr eller senare kommer layouterna att ändra utseende, men med syrafria produkter tar det kanske 60 år istället för 10 år (endast en vild uppskattning).

Papper för scrapbooking som är syrafritt men ändå ser gammaldags ut :)

När jag var ny på scrapbooking så var jag lite rädd för att använda saker som det inte stod klart och tydligt var 100% syrafria. Det rådde lite av en syrafrihetshysteri, som nästan blev hämmande istället för något bra. Det var nästan så man trodde att layouten skulle ha stora fläckar och vara helt gul en månad efter man gjort den, om man inte använt allt syrafritt. Jag fnissar lite åt det nu, för så är det förstås inte :)

Numera anser jag att det råder en mer avslappnad och rimlig syn på detta. Personligen tycker jag man ska använda exakt vad man vill scrappa med, oavsett om det är syrafritt eller ej. Det är ju DU som väljer hur viktigt det är för dig. För mig känns det mer viktigt om jag ska scrappa något som betyder mycket, t ex ett bröllopsfotografi. Men scrappar jag ett av alla foton på mina katter, nej då bryr jag mig inte lika mycket.

Ett gammalt vykort - knappast syrafritt, men det är du som avgör hur viktigt det är för dig.

En smart regel är att när det finns ett syrafritt alternativ så väljer jag det, men finns det inte och jag ändå vill använda saken, då gör jag det. T ex väljer jag syrafritt lim, eftersom det finns som alternativ till andra lim. Men sen kanske jag hittar ett gammalt vykort på en loppis som jag verkligen vill använda, och då gör jag det.

Sammanfattningsvis så är syrafritt något bra, men låt det inte begränsa dig!

0 kommentarer: