Sidlista

tisdag 1 februari 2011

Scraplagrets utseende (resultat)

Hej igen!
För ett par dagar sedan frågade vi hur ni ser på designen av Scraplagret.se, samt om ni önskade en mobilversion av butiken. Resultatet av den lilla enkäten är tydlig: 90% av alla som svarade anser det inte viktigt med en mobilversion och 95% är nöjda med designen som den är idag. Effekten av undersökningen blir att vi i dagsläget inte kommer att försöka implementera en mobilversion (vanliga butiken fungerar såklart ändå!) eller arbeta på en helt ny design (uppdateringar sker löpande!). Mer information finns under "Läs mer".


Mobilversion?
90% anser alltså att det inte alls är viktigt med en mobilversion, 5% att det är mycket viktigt. Med tanke på hur mycket arbete det ligger bakom en mobilversion är det därför ingenting vi kommer att prioritera. Missförstå mig inte nu, en mobilversion kommer att komma, men prioriteras inte i dagsläget.
Plattformen vi använder kommer att uppdateras helt inom en snar framtid, alltså helt ombyggd från grunden och upp. Denna helt nya version kommer enligt uppgift bl a att ha inbyggd stöd för små skärmar ("mobilversion"), vilket nuvarande inte har. Om Scraplagret i dagsläget skulle implementera en mobilversion är det någonting jag själv skulle få skriva från grunden, vilket tar en hel del tid (om jag ens skulle lyckas :) ).

Med det sagt ska jag dock titta på hur jag kan underlätta för er som använder mobiltelefon på Scraplagret.se (5% är absolut inte "för få"). Vi fick några mycket bra förslag i formulärets kommentarsfält som jag ska titta närmare på. Tack!

Ny design?
Hela 95% anser det inte viktigt med en ny design av Scraplagret, en överväldigande majoritet är alltså nöjd med utseendet idag. Precis som jag skrev kommer vår plattform ut i en helt ny version inom en snar framtid, varför det känns rätt logiskt att vänta med en utseendeuppdatering tills dess. All "utseendekod" måste ändå skrivas om när den nya versionen släpps, och då passar det bra med en liten uppgradering av utseendet också.

Kommentarer som "Det är superfint och lättnavigerat idag!" och "Jag gillar sidan som den är idag pga dess "enkelhet"" värmer mycket och visar att vi skapat någonting speciellt. Kommentarer som "Bra sortiment, vettiga priser, kanonservice och UNDERBART bemötande.", "Jag tycker ni har den bästa svenska sidan" och "Och ni sköter det proffsigt" värmer såklart också, även om det inte så mycket hör till design :)

--------------------

Vi fick även en kommentar om kommentarssystemet i bloggen, att det krävs många klick för att skicka en kommentar. Detta är tyvärr ingenting som vi rår över då detta är Bloggers system. Vi har undersökt andra möjligheter (allt från att hålla bloggen på vår egna server till att ta bort skräppost-filtret (vilket gör att två klick försvinner) och till att byta kommentarssystem helt), men det finns för- och nackdelar med allt. Skräppost-filtret måste än så länge tyvärr vara kvar för att vi ska slippa rensa oändligt mycket spam.


Tack för alla svar! Jag skriver snart igen... nu med ännu en rolig uppgradering!

0 kommentarer: