Sidlista

torsdag 7 juni 2012

Material till Mixed Media

Jag tänker visa er vad jag använder då jag ska skapa Mixed Media. Jag kommer också visa saker man kan använda som man har hemma.


Olika medium är A och O. Det används för att få bra underlag samt för att få effekter som t ex glans eller upphöjningar. På bilden ser du gesso och lack samt modeling paste. Modeling paste (vi har Daler-Rowney Texture Paste i shoppen) är tjockare än gesso och gör att det blir upphöjningar om man tar den över en stencil. 

Kontokort är jättebra, här ett gammalt H&M bonuskort, för att skrapa bort överbliven färg över stencilen bl a. Penslar kan man inte få för många av, smala som breda. Även svampar och duttar är roligt att använda. Glöm ej att lägga stencilen i vatten då du är färdig, det torkar snabbt.


Jag har redan skrivit lite om stenciler så jag fortsätter. Med dem kan man även använda  olika sprayer och mister/chalkboard. Spraya över stencilen, håll handen mot den så det ej blir luft emellan.
Låt den ligga kvar några sekunder innan du tar bort den. Blir du ej nöjd kan du ta en pensel med lite vatten på och dra ut färgen eller dutta med ett papper över.

Använder du Glimmer Mist blir de mer genomskinliga än Dylusions sprayer, som är färgstarka och mer täckande.


Svarta vattenfasta pennor är en riktigt bra investering. Dem använder du till att rita konturer, doodla och andra effekter som du önskar. Samma sak gäller den vita pennan, en highlight. Att stämpla på sitt alster är riktigt snyggt (använd vattenfast dyna). Jag brukar trycka bort överbliven färg lite här och där och använder även stämpeldynan rakt på, runt kanter eller där jag vill ha mer färg. Kritor kan du använda som de är eller blöta en pensel så rinner färgen ut mer. En brayer/roller är kul att dra lite här och där med.



Stämplar är riktigt kul att använda.


Toarullar och lock från mister kan du doppa i akrylfärg, trycka bort det översta lagret färg på ditt skydd och sedan trycka där du önskar. Punchinella (en typ av plastband med hål i) ger coola mönster om du gnuggar stämpeldynan över. Likaså med gesso, akrylfärg eller modeling paste. Bokblad, tidningar, gummisnoddar som du sprayar över är också roligt att använda. Gamla chipboardark ger fina mönster. Fjädrar är något som kan bli väldigt snygg effekt med. Glöm ej att spara på bubbelplast, så cool effekt. Det är fantasin som sätter stopp.


0 kommentarer: