Sidlista

onsdag 26 december 2012

Spara julen i ett minialbum!

God fortsättning! Hoppas att ni haft en härlig julafton och att ni ännu njuter av julens härliga känsla! Även om julen inte är över ännu vill jag gärna passa på att inspirera hur du lätt kan spara på all minnen från julen 2012. Minialbum är perfekta för detta ändamålet då det går in mycket foton, text och detta minialbum går fort att göra också.
Börja med att bestämma hur stort ditt album skall vara. Ta det måttet dubbelt på bredden och skär ut cardstockbitar. Vill du att ditt album ska bli 15x10 skär du till bitar som är 20x15.
Biga alla bitar på mitten. Bestäm också hur många sidor du vill ha i ditt album. 
Limma nu ihop dem två och två och sedan dessa med varandra också.
När du limmat ihop alla dina sidor mäter du hur bred ryggen blev och skär till en bit som är tex 10+1+10 och bigar vid 10 och vid 11 cm. På så sätt får du pärmen att passa runt sidorna. Om du vill kan du även göra den lite större än sidorna också men det behövs inte. Limma sedan fast pärmen runt sidorna.
Jag brukar hålla mina minialbum relativt enkla och platta. Här använder jag ju såklart mina spillbitar. Ett perfekt sätt att få användning för dem. På Maja Design papperna finns massor av fina detaljer att klippa ut. 
Jag väljer att dokumentera lite olika saker i mitt album som kan vara skoj att spara för framtiden som hur granen såg ut och vad Viggo fick i julklapp. 
Många små bitar bildar en enhet! Ni missar väl inte den stora Julrean!
Glöm inte att spara lite sidor där det får plats fotografier!

                                      Kramar från Ullis/LillBlomman!

0 kommentarer: