Sidlista

onsdag 19 augusti 2015

3 tekniker för att måla med Distressmarkers


Att måla med Distressmarkers är roligt men kan vara svårt att få kläm på. Här kommer jag visa 3 olika tekniker som ger något olika resultat. Jag har använt mig av stämpeln; Frizzy Tilda ifrån Magnolias kollektion Sea Breeze.


 Teknik 1


Den första tekniken jag kommer visa är att måla direkt på pappret med pennan och sedan med hjälp av vatten sprida ut färgen. Som man ser på bilderna är inte hela ansiktet målat med pennan utan jag har bara målat de partier som ska vara mörkare (skuggor). När färgen sedan sprids ut med penseln blir de vita partierna färgade men förblir ljusare än de partier som målats direkt med pennan.



När jag spridit ut färgen använder jag en till nyans för att framhäva skuggorna i ansiktet. Sedan gör jag samma sak och sprider ut den mörkare nyanser som jag målat direkt med pennan. Här är det viktigt att pensla vatten över hela ansiktet trots att de mörkare partierna endast är högst upp på huvudet. Annars finns risken att man får tydliga vattenmärken över ansiktet när vattnet torkar.


Teknik 2


Denna teknik är väldigt lik den förra, även här målar jag de mörkare partierna direkt med pennan. Denna gång målar jag dock med båda nyanserna utan att sprida ut den första nyansen innan jag lägger på den mörkare. 


Jag sprider sedan ut båda nyanserna samtidigt med vatten. Här ser ni även en bild på de båda teknikerna bredvid varandra. Man kan se att med den andra tekniken att måla båda nyanserna samtidigt på pappret (höger) så får man något djupare skuggor. 


Teknik 3


Med den tredje tekniken målar jag inte alls med pennan direkt på pappret. Istället stryker jag färg ifrån pennan på ett akrylblock och plockar upp färgen med hjälp av en pensel och vatten. 



Jag målar sedan med penseln precis som man målar exempelvis akvarell. Sedan gör jag samma sak med den mörkare nyansen; stryker färg på akrylblocket som jag sedan plockar upp med penseln och målar de mörkare partierna. 



Här syns alla tre tekniker bredvid varandra. Alla motiv är målade med samma färger. Här ser man tydligt skillnaderna. Sedan handlar det mycket om att experimentera med de olika teknikerna och hitta den teknik man själv gillar bäst. Men jag hoppas att ni fått lite inspiration att börja måla med distressmarkers, det är som sagt väldigt roligt :) 









0 kommentarer: