Sidlista

onsdag 21 december 2016

Kort med ficka för gåva/presentkort

Hej alla scrappare!
Välkommen till Scraplagrets blogg, där jag visar ett kort med ficka för pengar eller presentkort.


Här är det färdiga kortet med knapplås, som jag har förälskat mig att göra, och ficka för en gåva. Mönsterpapper är Maja Design, I wish - for lots of snow och Ephemera.
  


Det som jag har använt ser du på bilden nedan.




Först valde jag mönsterpapper Maja Design,  I wish - for lots of snow och bilder att dekorera med I wish - Ephemera. Mönsterpapper som jag älskar att arbeta med.
Jag började med att skära ut alla papper.




Brunt cardstock för baskortet:
  •  27 x 14cm, biga på långsidan vid 10 + 24 cm.
  •  12 x 14 cm, biga på kortsidan vid 9 cm.
Mönsterpapper framsidan:
  • 1 st 9,5 x 13,5 cm.
  • 1 st 8,5 x 13,5 cm.
Mönsterpapper insidan:
  • 1 st 9,5 x 13,5 cm.
  • 1 st 13,5 x 13,5 cm.
  • 1 st 8,5 x 13,5 cm.
  • 2 st 2,5 x 13,5 cm.
Vad som behövs till två "knappar med lås" (button stripe) är:
  • 4 st bruna cardstock, cirklar diameter 2,5 cm.
  • 2 st mönsterpapper, cirklar diameter 2,5 cm.
  • 2 st brads, små.
  • Ett 30cm långt snöre/band.
  • En charm som tyngd till snöret/bandet.
  1. Börja med att klistra fickan av de två cardstockens yttersta sidor, som är 3 cm. Klistra på de yttersta sidorna av kortsidorna, max 3 mm och botten max 3 mm. Presentkortet ska sitta i denna ficka. Se nedan på bilden. Tänk på att fickan ska sitta på höger sida när du öppnar kortet.


Klistra sedan ihop knapparna. Börja med att göra hål i mitten av de bruna cardstockens cirklar.






Klistra sedan ihop två bruna cirklar med varandra. Sätt in braden i hålen så att benen är på undersidan.


Sist på knappen klistras mönsterpappret på. Klistra fast dem där bradens framsida är. Därefter klistras framsidornas mönsterpapper fast på kortet. Efter det görs ett hål på varje höger framsida där knapparna ska sättas fast. Mät först för att veta var knapparna ska sitta. Sätt dit knapparna genom att trä bradens ben i hålen. Jag använde en spetsig pincett att göra hål med.


Tag snöret/bandet och knyt det en gång om ena knappen. Vira ytterligare ett varv och gör en till knut. Klipp av den korta ändan som blev kvar efter att du gjort knutarna. Klipp av det under knappen. I andra ändan knyts charmen fast för att få en tyngd i snöret.
Nu ska insidans mönsterpapper klistras fast. Bradens ben kommer att döljas när mönsterpapprena är fastklistrade. Sist klistras bild/text fast på insidan och framsidan dekoreras. Jag dekorerade med en bild från Maja Design- I wish - Ephemera och hörnmetall i silver.


Eftersom jag är förtjust i att göra knappar med lås, visar jag här andra förslag till hur de kan se ut.


Från Scraplagret har jag använt:
Egna saker jag använde var brads och snöre.

Tack för mig och ha en trevlig dag!
Önskar er en GOD JUL och GOTT NYTT ÅR!


/Mari Johansson

0 kommentarer: