Sidlista

tisdag 1 december 2009

Lucka {1} - Stämplat ljus i julklapp

Visst är det mysigt att pyssla i juletid? Inte bara att scrappa layouter och kort, utan även allt annat omkring - julpyssel med barnen, pepparkaksbak, blomsterarrangemang och dylikt.

En del av scrapbookingen som har utvecklats mycket på sistone är att altra saker, dvs. att klä om, måla och designa sina egna prylar med scrapbooking-produkter.

Ett enkelt och kul sätt att själv piffa upp julen är att designa sina ljus med stämplar. Såhär kan det gå till:

Du behöver:

- Blockljus - Pappersnäsduk - Stämpel och akrylkloss - Stämpeldyna (valfri sort) - Embossingpistol - Sax - Bakplåtspapper

{1} Stämpla ditt motiv på pappersnäsduken. Jag valde att använda distressdynan Aged Mahogany och stämpeln Stilla Natt från Inkido.

{2} Klipp ut motivet och dra bort det översta lagret av näsduken, dvs. det som du stämplade på.

{3} Placera motivet på vald plats på ljuset:


{4} Rulla in ljuset hårt i ett ark bakplåtspapper:

{5} Sätt på embossingpistolen och värm på och runtom motivet. Det tar en stund att få näsduken att smälta in i ljuset, men se upp för att värma för länge på samma ställe. Då kan ljuset börja smälta.

Värm med cirkulerande rörelser i någon minut, veckla upp pappret och titta efter, värm lite till osv, tills hela näsduken är "osynlig" och endast motivet framhävs.

Nu är du färdig och har skapat ditt alldeles egna unika ljus!

En alldeles perfekt present tillsammans med en fin tändsticksask, eller bara för att lysa upp hemma i vintermörkret.

{Dagens lucka}: Vi lottar ut stämpeln Stilla Natt! Delta i utlottningen genom att skriva en kommentar till detta inlägg senast kl. 23.59 den 1 december, där du ger oss ditt bästa tips på en handgjord julklapp.

Stämpla lugnt!

/Emma

Edit: Flera har frågat kring säkerheten med ett brinnande ljus med näsduk på. Jag har själv eldat ljus som jag tidigare dekorerat på detta sätt, och vet att många fler gjort det. Jag har inte märkt någon skillnad på brinntid eller att det skulle brinna snabbare, och jag har inte heller hört någon annan säga det. MEN för säkerhets skull - ha alltid uppsikt över era dekorerade ljus! Man kan aldrig ha för hög säkerhet.


25 kommentarer:

Nenne sa...

Underbart tips!!! vilken tur att jag hittade er julkalender! :D

Mitt bästa tips på handgjord julklapp är en glasburk fylld med torra ingredienser till en kaka, dekorera burken och sätt på en lapp med receptet!

Ninas hobbyblogg sa...

Mina bästa handgjorda julklappar är nog just vad dagens tips var...ett altrat ljus med matchande tändsticksask och kort :)
Eller etsade glas.

Alexandra sa...

Min bästa julklapp i år är faktiskt helt handgjord av mig..det är ett litet minialbum som jag gjort själv av hårdare kartong,klär alla sidorna med snygga papper,skriver ord som symboliserar min mamma..+ foto på oss.. Min mamma betyder så mycket för mig../Alexandra

citronlime sa...

Exakt såna ljus ska jag göra!!! TACK för inspirationen! Har grunnat på hur jag ska göra, hihi.

Min bästa julklapp är ett scrappat album, med LO´s...som sedan går att fylla på (födelsedagar/farsdag/morsdag...beroende på vem man ger det till).

Pia sa...

Kanonsnyggt ljus! Har själv tänkt göra ett sånt men inte hittat nån bra tutorial, men här va ju en! :D

Min bästa handgjorde julklapp i år tror jag blir en virkad mössa till min syster :)

Pernilla sa...

Så snyggt ljus!
Måste prova det.

Min bästa julklapp är hembakade saffransskorpor i en brun papperspåse dekorerad med en vacker jultag.
Mums till både glögg och kaffe.

Lena S sa...

Jag passar på att fråga om man inte behöver vara orolig för pappret som brinner...eller brinner det verkligen så jämnt?

Min bästa hemgjorda julklapp är att få stickade sockor, kan inte få nog av varma sockar i olika färgställningar där man kan ta ut svängarna mer än vad man törs klä sig i övrigt.

Till gottegrisar är alltid hemgjort godis populärt och framförllt vit tryffel med saffran eller egna Mozart kugeln.

Caroline sa...

Jättesnyggt ljus!
Jag har inte testat det än, men kommer absolut göra det! Det blir så läckert!

Mitt bästa tips på en handgjord julklapp är en scrappad almanacka.

Linda sa...

Det här måste jag testa!! :)

Mitt tips blir en receptpärm med scrappade recept inuti. Mycket uppskattat!

Sonja sa...

Snyggt ljus!

Mitt tips är en egen gjord ask att lägga handgjorda chokladbitar av olika sorter.

Unknown sa...

Så snyggt ljuste blev! Jag undrar också ifall det är helt riskfritt att ha ljuset tänt utan att servetten tar eld?

Mitt bästa tips är en altrad tändsticksask, enkelt och uppskattat! Varför inte ett stämplat ljus till!

Kul med julkalender i bloggen!

/EmmaS

Jenny sa...

Superdupersnyggt ljus!

Mitt bästa julklappstips är en scrappad canvastavla =)

rebecka sa...

superdupersnyggt! :D asbra julklapp! :)

Maritha / Dilorf sa...

Vilket bra tips!

Min julklapp till 12-åriga dottern är en skrivbok, fint dekorerad förståss, och en ask med drygt 100 lappar med en fråga på varje. Visa frågor är enkla, som " Vilket ämne är bäst i skolan" el "favoritfärg" el "bästa boken" Andra är lite svårare "Berätta om du någon gång blivit oskyldigt beskylld" eller "Vad skulle du bestämma om du var statsminister"

Många frågor ger svar som speglar åldern och det kan vara riktigt kul att läsa dem när hon sedan är vuxen...

Caroline sa...

Snyggt ljus!!

Mitt bästa tips är hemgjort godis i en snygg scrappad ask.

/Caroline

Maria /Maskan sa...

Ljuset blev väldigt fint med den stämpeln! Den hade jag gärna kunnat använda också...

Mitt bästa tips på handgjord julklapp blir bokmärken (gärna tillsammans med en altrad anteckningsbok för recept eller något annat ändamål).

Kristina Svensson sa...

åh, vilket bra tips! ska verkligen testa detta!

Ann-Sofie sa...

Bra tips, jag vill också vara med i utlottningen.

Mitt bästa tips är en scrappad ask som du fyller med te, ljus och en matchande tändsticksask.

/Ann-Sofie

Cath. sa...

Jättefin tutorial, nu förstod även jag hur man egentligen gör ;D så tusen tack för det!
Mitt bästa tips på egengjord julklapp i år är en altrad burk med hembakta kakor. Gärna kanelhjärtan, mmm så gott! Funkar bra även efter jul!

Jane.D sa...

Underbart vackert ljus! Nu vet jag vad jag ska göra till dagisfröknarna i julklapp.

Mina bästa hemmagjorda julklappar är ett scrappat memoryspel till yngste sonen och ett "brädspel" som jag scrappat till dottern.

Morfen sa...

Vilken superbra beskrivning och så fint ljuset blev! Mitt tips på hemmagjord julklapp är ett scrappat cd-fodral med innehållande cd med favoritmix av jullåtar på - perfekt till glöggfesten. :)

Karin sa...

Supersnyggt ljus! =)
Mitt bästa jultips är en altrad tändsticksask å teljus som man lägger i en snyggt altrad cellofanpåse.

Jessica sa...

Ljuset blev ju helt otroligt fint. Det skall jag absolut prova.

Mina bästa handgjorda julklappar är hemmagjord marmelad i fina burkar som jag gjorde förra året och även skall göra i år. I år blir det även en bit av min farfars hemliga mjuka pepparkaka som jag fått receptet på.

Ulrika aka LillBlomman sa...

Detta har jag aldrig testat fast jag sett det göras förr. Superbra förklaring, nu ska jag nog prova! Mitt bästa tips? Ett mini album till mor/farföräldrarna ett sk "bragbook"

Anonym sa...

Flera har frågat kring säkerheten med ett brinnande ljus med näsduk på.

Jag har själv eldat ljus som jag tidigare dekorerat på detta sätt, och vet att många fler gjort det. Jag har inte märkt någon skillnad på brinntid eller att det skulle brinna snabbare, och jag har inte heller hört någon annan säga det.

MEN för säkerhets skull - ha alltid uppsikt över era dekorerade ljus! Man kan aldrig ha för hög säkerhet.