Sidlista

måndag 17 januari 2011

Vårens trender 2011

Nu när den stora scrapbookingmässan CHA i Los Angeles börjar närma sig, så är det alltid lika roligt för oss att få se alla förhandsvisningar av vårens kollektioner. Av det vi hittills sett tycker jag redan att vi snappat upp vissa trender som verkar genomsyra många av de kommande kollektionerna. Jag tror på följande i vår:

  • Roligare, busigare och gladare färger
  • Mer vågade kombinationer av färg och mönster
  • Inspiration från varmare kontinenter såsom Bahamas, Indien, Afrika...
  • Cirkustema (!)
  • Vintage stannar men får samsas mer med andra stilar

Pantone är det stora företaget som varje år förutspår kommande trendfärger inom mode och inredning. För 2011 har de valt färgen Honeysuckle, roligt nog i det närmaste identisk med den färg som vi på Scraplagret använder som huvudfärg :) Tillsammans med nio andra färger bildar den vårens färgskala, som går i varma och glada toner. Något jag tror vi behöver efter ekonomisk kris och mörka tider.

Jag kunde inte låta bli att jämföra lite, och titta bara på Tattered Angels Glimmer Mists för våren 2011:

Visst är det slående likt många av Pantone-färgerna? Och med namnen Bahama Blue, Sun Sisters, Rum Punch, Puerto Rico, Trunk Bay och Marmalade kan man ana att inspirationen kommer från de varma paradisen.

Färgerna går igen i många av vårens papperskollektioner, speciellt nyanser i turkost och rosa - också perfekt eftersom det är mina favoritfärger ;-) Här ovanför en liten sneak peek på ett par av Cosmo Crickets kollektioner.

Flera av Webster's Pages kollektioner går i samma färgskalor, och med lite mer vågade motiv för att vara Webster's. Nu är det inte "bara" fjärilar och rosor utan även vackra damer, för att ta ett exempel.

Mitt no. 1 papper hittills är det precis ovanför, från Primas nya kollektion Madeline. Blommorna i skirt tyg blev också en favorit, och de kommer i många färger!

Även lila fortsätter vara en trend, här i Primas Sweet Fairy-kollektion. Ovanför ett par vackra pärlstrån i pastelliga och friska färger.

Men lugn, alla vintagefans! Visst kommer vintage vara kvar, om än inte riktigt líka starkt i vårens kollektioner. Graphic45 vet dock hur man gör de allra bästa vintage-pappren, med sin speciella och lite ruffiga stil och motiv. Här ovan ser ni de några sneaks från nya Le Cirque och Curtain Call. Cirkus är något vi sett mer av, så det verkar vara ett av de nya trendmotiven.

Men som sagt, vintage är kvar och så även de populära motiven såsom fjärilar, fågelbon och rosor - här i Pink Paislees nya Butterfly Garden.

Har du fått någon favorit såhär direkt?

3 kommentarer:

Anna sa...

Älskar Tattered Angels nya färger! Jag vill bara spraya på alla mina projekt. LOVE IT!

Malin sa...

Wow, me like everything:)

sara_80 sa...

Turkos och rosa!!! Mina favoriter också! :)