Sidlista

lördag 6 augusti 2011

Enkel presentask med Kraft Resist (+beskrivning)


Presentaskar är alltid bra att ha tillhands, för när man väl står där med presenten så brukar man knappt hinna med att slå in den :)

Jag har vikt en enkel, kvadratisk ask av Tim Holtz papper Kraft Resist:

Innan jag vek locket gnuggade jag in Distress Ink i rosa och röda nyanser på pappret. Jag använder Ink Blending Tool och gör cirkulerande rörelser utifrån och mot mitten, med flera omgångar färg i kanterna.

Här har jag använt färgerna Victorian Velvet och Aged Mahogany, och sen färgat in kanterna efter vikningen lite extra med den rödaktiga färgen.

Här i motljuset syns det tydligare hur det genomskinliga, embossade/upphöjda mönstret som finns på dessa papper träder fram efter att man distressat.

Tagen är en etikett som jag färgat in med Distress Ink, stämplat med olika rosa/röda nyanser och ett av Tim Holtz stämpelset, samt klarembossat motivet med fjärilarna (som först är stämplat med Black Soot-dynan). Runt hålet har jag använt Distress Stickles glitterlim i färgen Tattered Rose.


Botten är lämnad ganska neutral, förutom några stänk av rosa Glimmer Mist och en ruta infärgad med Distress Ink. Nu är det bara att fylla asken med en fin present ;-)

Asken är mycket enkel att göra:

  • Skär ut en bit papper som är så stor som du vill ha botten + kanterna. Ex. du vill ha botten som 20x20 cm med 2 cm hög kant, skär då ut 24x24 cm (2+20+2).
  • Biga/vik vid 2 cm in på varje sida av pappret.
  • Klipp upp ett snitt i varje kant, vik upp kanterna och limma ihop. Nu är botten klar.

Gör sedan exakt samma procedur med locket, med enda skillnaden att du gör locket ca 2 mm större (för att det ska gå över botten). I exemplet blir det 24,2x24,2 cm. Biga som ovan vid 2 cm.

Om du provar och lägger upp ditt alster på t ex din blogg, får du gärna lämna en kommentar till detta inlägg. Då kikar vi in :)

0 kommentarer: