Sidlista

tisdag 3 april 2012

Utmaning 3 - Mall på rund resväska


Här kommer en mall och en beskrivning till utmaningen med den runda resväskan. Detta är mitt exempel. Läs hela beskrivningen innan du börjar :-)



Jag vill att alla gör samma storlek på väskan, dvs. utifrån att mallen är ritad på ett A4-papper (det måste inte vara på millimetern såklart).

Följ mallen som kommer här:




Du kan skriva ut mallen på baksidan av det papper du vill använda. Mallbilderna är anpassade för utskrift i A4-format. Här finns mallen som PDF.

Annars: Rita av själva resväskan på ett valfritt papper. Tänk på att det pappret mest kommer synas på sidorna av väskan samt inuti den. Klipp ut alla delar. Biga väskan där du ser markeringarna.

Väskans kant:
De två långa remsorna ska klippas efter markeringarna. Biga på det heldragna strecket för att lättare kunna vika in. Remsans kant fäster du bakom väskan, alltså på bottens utsida. Klistra fast alla flärpar du klippt ut fram till lite mer än mitten av väskan. Klipp av och gör likadant på andra sidan men avsluta i mitten. Det blir att papperna går omlott lite. Det blir en skarv där, något som ej syns senare.


Lockets kant:

Klipp ut en remsa, min var ca 3 cm bred. Biga en kant och klipp flärpar för att kunna sätta fast på lockets överdel. Du kan behöva 2 remsor, så mät innan du klistrar. Om du behöver två remsor lägg dem omlott.

Det är väldigt fint med en stansbård men det är lite pilligare att stänga väskan. När du satt fast remsan vänd på locket (insidan) och tryck till längs hela kanten.


Distressa/färga in alla kanter runt hela väskan. Jag har använt mig av mycket svart och mörkbrunt för en gammaldags look.

Välj ett papper för fram- och baksida som du klipper ut och sätter fast. Gör det lite större så att du är säker att hela fram och baksidan täcks. Klipp och sandpappra lätt efteråt för en fin linje.


Nu är det dags att göra väskan lite piffig! Jag valde att klippa remsor, ca 3 cm långa som jag satte fast runt väskan. Både på fram och baksida. Även på långsidan är snyggt. Välj en remsa eller lager på lager. Remsorna döljer alla skarvar :-)


Stänga väskan: 
Uppe på väskans lock på insidan satte jag en liten remsa som fick gå ner ca 2 cm på baksidan av väskan. Jag fäste väskan med små runda kardborrband. På en annan väska jag gjort valde jag att inte ta ner remsan, se bild.


Handtaget har jag gjort såhär:

Jag hade en gammal plånbok som jag använde skinnet av, men ett brunt eller svart cardstock/papper går lika bra. Gör ett hål i mittens på kanten av handtagets båda sidor. Gör även ett hål på de små fyrkanterna, 2 olika per sida. Trä igenom en skruvbrad och fäst den på baksidan. Sätt fast handtaget.

Jag får hoppas att du får en kul stund och att min beskrivning är förståelig.

2 kommentarer:

Kia sa...

Hej

Tänkte prova å va med i min första tävling. Väskan verkar kul. Dock har jag ingen skrivare så några ca. mått tack :-P

Mvh. Kia Sundström

Emma sa...

Hej Kia!

Jag har mätt mallen och fått dessa mått:

Resväskan: Total längd på mallen 24,5 cm
Bredd där den är som bredast: 12,4 cm
Mittenpartiet som blir själva "lådan" (innanför de streckade linjerna): 9,8 x 5,2 cm.

Den avlånga flärpen med flikar på: 16 x 5 cm utan flikarna.

Till handtagen (kan göras större): 2,4 x 2 cm samt 1,7 x 1,7 cm

Handtag: 10,2 x 1,3 cm.

Fram- och baksida: 12,2 x 10,7 cm.

Läs Stephis beskrivning då vissa delar kan göras större och sen slipas jämnt med t ex sandpapper efteråt. Det kan bli enklare speciellt om man använder mått istället för mallen rakt av.

Jag har mätt så noga jag kan men det kan vara bra att räkna med någon millimeter extra.

Hoppas det funkar :) Emma