Sidlista

fredag 8 juni 2012

Min enkla, första Art Journaling-sida


OK lova att inte skratta nu :) Men det här är min första Art Journaling-sida. Mitt i allt glömde jag även att sätta dit en text som jag funderat på, men det får väl bli nästa gång. Jag ser det mer som en testsida och det var jätteroligt! Man lär sig väldigt snabbt.


I träalbumet jag använder så finns redan tomma sidor som jag kommer att använda. Men just denna sida har jag satt dit i efterhand, då jag provat Inkssentials Surfaces Specialty Stamping Paper som underlag. Just detta papper är lätt glansigt vilket gör att färgerna blandas jättesnyggt utan att grunda med gesso. Det torkar dessutom väldigt fort trots glansigheten. Jag kan konstatera att det är ett toppenbra papper! 

Bakgrunden är väldigt enkelt gjord. Jag började med att spraya rikligt med vatten på pappret, och sen dutta runt med Distress Stains och spraya med Dylusions Ink Sprays. Sen lyfte jag pappret och lät färgerna rinna lite, innan jag torkade med embossingfön

Att jag använde mycket vatten på pappret först är för att det ju trots allt torkar snabbare än andra papper, och jag ville hinna blanda runt med färgerna innan. Använder du gesso och annat papper brukar det inte torka lika snabbt.


En del av de stämplade motiven (som kommer från Dylusions-setet How Does Your Garden Grow) är stämplade direkt på bakgrunden med svart StazOn. Andra motiv är stämplade och utklippta ur ett annat papper, som jag först färgat in på samma sätt som bakgrunden. Jag gillar effekten av att ha en del utklippt med. Flera av motiven är också embossade efteråt med klart pulver.

Likt framsidan på boken har jag använt ett löv från en gammal tygbit och fyllt i med Distress Markers. Även en liten bit av ett nätaktigt tyg jag hittade fick plats på nederkanten, liksom Tim Holtz hönsnätstämpel från Mixed Media-setet.



4 kommentarer:

Linapyssel sa...

Sååå fin den blev Emma!!
Färgerna är underbara!
Ha en fin dag
Kram Lina

pojjo sa...

Den blev ju super snygg... Helt i min smak ler

Lena B E sa...

Jättesnyggt!! :)
Kram Lena

Yena sa...

Inga skratt här heller! Jättefint!