Sidlista

måndag 17 september 2012

I vår alldeles egna skog

Jag växte upp med att vara markägare. Min familj ägde (och äger fortfarande) ett stycke alldeles underbar trollskog med höga träd, mysiga gläntor och en massa övergivna gamla stenbrott. I alla fall tyckte jag att det var som en trollskog när jag var liten, och jag älskade när jag fick följa med pappa dit och utforska den. Det var ju vår egen skog, och det kändes väldigt speciellt. 

Nu, efter en hel massa år med en vanlig villaträdgård, är jag åter markägare, och det känns helt underbart! En del av vår "skog" är egentligen en bit igenväxt betesmark, genomkorsad av stenmurar, och med rösen och bergsknallar, och fastän vi håller på att röja och försöka återställa så mycket som möjligt av det så är det fantastiska att det är vi som bestämmer hur det ska utformas, vad som ska tas bort och vilka träd som ska få stå kvar. 

Jag antar att jag kommer att få fightas ganska hårt mot min sambo för att få behålla det vackra vridna trädet på översta bilden, men den striden tänker jag inte ge upp! Den, och flera andra knotiga, "konstiga" träd bidrar till att vår skog känns som en riktig trollskog, komplett med ett rövarberg, helvetesgap och till och med ett sockerdrickaträd. Och så konstig och knasig ska den få förbli så länge jag har något att säga till om.


Mönstrade papper, chipboard, fjärilar och bokstäver kommer från Primas serie Tea Thyme. Glödlampan uppe vid övre fotots hörn kommer även den från Prima. Dessutom har jag använt Ruffled Roses från Petaloo och små virkade dukar som jag hittat på loppis.


0 kommentarer: