Sidlista

onsdag 6 februari 2013

Basic tekniktips med Dylusionsprodukter #1

Under februari tänkte jag visa lite basic tekniker när det gäller olika produkter från Dylusions. Detta är något som alla kan göra och jag vill främst få er att leka, testa och våga! Det är så himla roligt!

Detta är de produkter jag kommer att jobba med huvudsakligen. Vi har 12 olika färger av Dylusion Ink Sprays, stencils, stämplar, penslar från Studio, ett art-journaling block och vattenfast stämpeldyna. Bra att ha är även en rulle hushållspapper, babywipes och en vattenflaska.
Börja med att spraya lite vatten på din sida så pappret är lätt fuktigt. Sedan väljer du vilka kulörer du vill. En, två, tre eller flera inget är fel! Dylusion misterna är väldigt vattenlösliga. De fäster och funkar bäst på vanligt papper och inte på en yta som först behandlats med t.e.x Gesso. Jag kommer att visa och prata om detta längre fram i februari. Ett tips är att lägga ett skräp-papper bakom den sidan du jobbar med så skyddar du arket bakom.
Jag tar fram en Dylusion stencils som heter Letter Jumble och mistar med lila över den.
För mig är hela processen att leka med färg bara på lek. Jag gillar att jag inte kan exakt bestämma resultatet innan. Olika nyanser reagerar olika med varandra och hur jag håller min mistflaska påverkar hur reslultatet blir. Spännande!
När du mistat över din stencil kommer det att finnas massor av överbliven färg ovanpå. Vänd på din stencil och tryck den på att nytt papper. Nu har du en början på nästa sida. Ofta räcker det till ännu ett tryck.
Att stämpla med svart över Dylusion Misterna blir väldigt snyggt och får färgerna att verkligen poppa fram! Jag använder här stämpel setet som heter Around the Edge.
Jag valde att stämpla en ram runt min sida. Svart ramar alltid in snyggt!
Stencils kan användas till så mycket! Att doodla med dem är jätteskoj! Jag tar fram både en svart och en vit penna och leker loss!
Alla sidor behöver inte bli ett färdigt konstverk! Det viktigaste för mig är resan dit och att jag har roligt på vägen.
Ett tips som jag dock brukar berätta för alla som är nyfikna på att starta en Art-journal är att börja några sidor in. Om du inte är nöjd med din första sida kommer det alltid kännas trist att öppna din bok. Gör den första sidan i boken när du känner dig lite varm i kläderna istället.
Nästa vecka testar vi ännu en teknik med dessa produkterna. Har ni frågor så ställ dem gärna i kommentars rutan.

Kramar från Ullis/LillBlomman!

2 kommentarer:

Bente Fagerberg sa...

Detta ser så roligt ut. Blir lite sugen att börja med det samma! Oj villken underbar samling godsaker du hade här då!!! :-)

Linda LW sa...

Mycket bra guide! =)
Tack för tipset att börja några sidor in i boken, jag har själv fastnat i ångest att inte vilja börja i min bok, så det här kom som en skänk från ovan!