Sidlista

fredag 7 juni 2013

Kort med ficka

Nu är det inte alls långt kvar till årets höjdpunkt: skolavslutningen!! Jag älskar skolavslutningar, jag blir tårögd varenda gång när jag hör "Den blomstertid nu kommer". Det är också dags att tacka av lärarna och fritidspersonalen med presenter, blommor och så klart kort som jag gjort själv! 


I år valde jag att vika småkort med en liten ficka på insidan, i den ena fickan finna plats för en liten tag med tänkvärda ord och en personlig hälsning på baksidan, i den andra fickan tänkte jag lägga en trisslott!


Och hur gör man dessa söta kort då? Jo, det ska jag visa nu! Det är busenkelt! Skär till ett mönstrat eller enfärgat papper till 15 x 17 cm. Jag har tre bitar här eftersom det är tre kort jag ska göra :)


Vik upp pappret på den längsta sidan vid 10 cm (det ska fortfarande vara 15 cm brett).


Vik sedan ner en bit "framåt", cirka 1,5 cm.


Man kan sedan skära till den nervikta biten lite snett, jag har valt att sy ner den, om du gör det . tänk då på att sy den delen innan du viker ihop kortet. Det går bra att fästa med lim, tejp eller varför inte häftklamrar?! 


Ovan ser du också att jag vikt ihop det vikta pappret till ett kort, storleken på kortet när det är färdigt är alltså 7,5 x 10 cm. Jag sydde runt mitt kort också. Sedan är det bara att dekorera! 


Jag har använt fina, somriga papper ur Bo bunny-serien C'est la vie , bling från samma tillverkare och bokstäver från Prima.







0 kommentarer: