Sidlista

söndag 6 november 2016

Julkort med Rox Stamps Papers, Gäst DT Mari

Hej!
Idag bloggar jag, Mari Johansson, för andra gången. Det är så roligt! Här visar jag hur jag gjort ett julkort med Rox Stamps Papers.


Det som jag använde kan du se på bilden nedan, motivet med granen användes inte, men jag vill visa pappret för jag tycker också det är fint. Alla mönsterpapper är så ljuvliga och harmoniska.


1. Först valde jag fyra mönsterpapper från Rox Stamps Papers. En för framsida, två för mittuppslaget och ett för att stansa ut en cirkel som ska vara i mitten på framsidan. Cirkeln hade mönsterpapper med stjärnor och måttet var diameter 8,5 cm.

2. Därefter skar jag ut baskortet/kortstommen, rött cardstock med, måttet 15 x 30 cm, bigade på långsidan vid 15 cm. Tre bitar grönt cardstock, till mattor, skars också ut. De hade måtten 14,5 x 14,5 cm. En till framsidan och de två andra till mittuppslaget. Mönsterpapprena användes direkt från blocket.

3. Stämplarna med rådjuren och Winter Wishes kommer från ScrapBerrys stämpelset Xmas deer och dem stämplade jag med StazON, färg forest green. Rådjuren målade jag med Promarkers, färgerna Putty, Satin och Almond. Jag valde att färglägga andra rådjuret lite svagare för att få mer dynamik i kortet. Därefter klippte jag ut rådjuren. Texten stämplade jag på mönsterpappret med stjärnor, som blev över när jag stansade ut cirkeln. Mönsterpapprets mått var 4,3 x 2,8 cm. Runt texten duttade jag med Stickles, färg Pine och på alla stjärnor duttade jag på Stickles, Färg Frostet Lace. Röd cardstock skars ut med ett par mm extra runt textens mönsterpapper och det tejpades sedan fast på den röda cardstocken.


4. En stor ros och tå liljor tvinnade jag ihop, för att sist sätta fast på framsidan.

5. För att sätta ihop kortet började jag med att tejpa/klistra fast spetsen, 17 cm lång, dubbelvikt på framsidans mönsterpapper. Mönsterpappret tejpades sedan fast på ett av de gröna cardstocken. Cirkeln med stjärnorna tejpades på i mitten på framsidan och rådjuren på cirkeln. Texten satte jag fast med fästkuddar (1 cm) . Därefter tejpades allt detta fast på framsidan.

6. På mittuppslaget tejpades de gröna cardstocken och mönsterpapprena som på framsidan, det vill säga först de gröna cardstocken och sedan mönsterpapperena på varje sida. Där finns massor av plats att skriva julhälsningar på.


7. Sist klistras blommorna och tre pärlor fast på framsidan.

Material som använts från Scraplagret är:
Mönsterpapper, Rox Stamps Paper,
Cardstock, rött och grönt
Blommor, en ros och två liljor

Eget material:
Vit spets
Vita pärlor
Fästkuddar 1 x 1 cm
Dubbelhäftad tejp
Klister, Tacky glue
Promakers, färger Putty, Satin och Almond.










0 kommentarer: