Sidlista

tisdag 11 januari 2011

Att skapa en layout eller ett kort


Du vill göra en layout/scrapsida eller ett kort och är jättesugen. Du vet bara inte var du ska börja. Hur gör man?

Det finns inget entydigt svar på frågan, och alla gör vi olika. Jag börjar ofta med det foto eller stämpelmotiv jag vill scrappa, och väljer sen papper och dekorationer utifrån den känsla jag vill skapa kring fotot/stämpeln och de färger jag tycker passar. Andra kanske väljer att först leta fram ett snyggt papper och utgå ifrån det. Men såhär gör alltså jag:

1. Jag väljer ett eller flera foton jag vill scrappa, eller någon stämpel jag vill göra ett kort med.
2. Jag väljer sen papper och sist dekorationer. Nu sitter jag gärna och funderar en stund hur jag vill ha det. Jag lägger foto/motiv, papper och dekorationer mot varann och jämför olika sätt innan jag monterar något.
3. När jag börjar känna hur jag vill ha mitt alster, så gör jag lite olika beroende på om det är en layout eller ett kort.

Är det en layout börjar jag med att lägga ut pappret jag vill ha som bakgrund och sen fästa allt som ska få plats under fotot - t ex fler bitar papper, kanske stämplar jag på det, och fäster band. Sen fäster jag fotot och till sist allt annat, t ex blommor och bokstäver.

Gör jag ett kort färglägger jag först stämpeln, eller om det endast är en bakgrunds- eller textstämpel så stämplar jag upp den på papper. Sen fäster jag den mot önskade papper och dekorerar sist.

Accenter som olika lack och glitterlim lägger jag gärna på sist av allt, eftersom det ska torka och jag vill undvika att råka smeta ut det under tiden jag scrappar.


Det är bara att pröva sig fram, och att scrappa för sin egen skull och göra det man tycker om - det finns inte några rätt och fel. Följ gärna bloggen för inspiration och tips på hur du kan göra, vi uppdaterar den varje dag med nya alster!


0 kommentarer: