Sidlista

onsdag 22 augusti 2012

Överför mönstrat papper till Sticky-Back Canvas


I inlägget alldeles under detta hade jag gjort egna blommor i tyg med av Dylusions blomstämplar, Echo Parks papper och Claudine Hellmuths Sticky-Back Canvas

Att föra över ett papper till Sticky-Back Canvas hittade jag som tips på YouTube. Det var lite pilligt men enkelt. Se t ex denna video av Claudine Hellmuth (det börjar vid 30 sek och slutar vid ca 2:20 sek):




Såhär gjorde jag (enligt den korta videon):


  1. Klipp ut så stor bit av Sticky-Back Canvas du önskar använda. Dra av skyddsfilmen och lägg den klistriga sidan uppåt.
  2. Lägg pappret med det mönster du vill använda mot den klistriga sidan. Se till att pappret sitter ordentligt mot canvasarket, det ska inte vara några bubblor. Du kan använda ett kreditkort och dra över några gånger för att få det att fästa ordentligt.
  3. Spraya rikligt med vatten över och börja sen gnugga bort pappret. Det blir många små pappersrester. Torka av dessa med hushållspapper. Tips! Om du skär några streck med en sax på pappret innan du sprayar med vatten, blir det enklare att gnugga bort.
  4. För att få bort ev. smårester av papper samt för att skydda och bevara designen på tyget, gnugga in eller pensla ett lager Multi-Medium. Klart!


När det torkat (jag torkar med embossingfönen) stämplade jag sen blommorna med svart StazOn och klippte ut. 

Detta var första gången jag gjorde detta, så det var mest för att testa. Framöver tänkte jag prova med lite större former, vi får se vad det blir :) 



0 kommentarer: