Sidlista

lördag 15 december 2012

Lucka 15 - Glasburkar med polkagris-mönster

Idag kommer ett juldekorationstips till hemmet. Genom att dekorera glasburkar med ett lager av olika papper får du en trevlig prydnad för julgodiset :)

  • Det du behöver förutom scrappigt material är tomma glasburkar och julegott. Jag har använt gamla burkar för rödbetor och sylt, samt att jag hittade polkagrisstängerna i vanliga mataffären. 

  • Pappren fäste jag med Dodz starka limpluttar längsmed hela burken, samt en sträng Scotch lim i skarven. Medan det torkade drog jag en gummisnodd runtom, så det skulle fästa tätt. 



Först ut är den större burken. 

  • Jag ville matcha polkagrisarna, så jag började med ett vitt slätt papper och fäste diestejp på snedden med jämna mellanrum. Sen färgade jag in mellanrummen med Distress Ink Blending Tool och Festive Berries, en riktigt godisröd julfärg, Sen drar man bara bort tejpen försiktigt, och vips har du ett polkagris-papper :)


Underkanten är stansad med Abstract Flower från EK. Sen fäste jag rosa enfärgat papper under överkanten av polkagrispappret, och Kraft papper i nederkanten. Till sist fäste jag hela "rullen" runtom burken. Just det, innan du börjar så glöm inte att mäta ut runtom burken hur långa pappersbitar du behöver.

I övrigt enkelt dekorerat med utstansad rosettswirl, olika snören, röd stor pärla och röd camédekoration.


Den mindre burkens omslag med olika papper är uppbyggd på samma sätt. Överst ser du Kraft papper stämplat med Tim Holtz stämpel. åtföljt av rosa papper. 

  • Längst ned är ett mönster som jag gjorde med Dylusions lilla julstencil Let It Snow på vitt papper, och med samma distressfärg som förut. Tyckte även att detta påminde om polkagrisar :)


Dekorerat med turkosvitt pappersnöre samt vitmålade små trägranar med turkosa pärlor.




0 kommentarer: