Sidlista

lördag 28 november 2009

Kortvikning - Gatefold/Altarkort

Förra lördagen fick du lära dig hur man viker ett Z-kort. Varje lördag fram till jul kommer vi fortsätta att visa dig roliga och annorlunda kortvikningar.

Idag blir det ett s.k. Gatefold Card, altarkort på svenska. Man kan säga att det är ett kort med två dörrar som du kan öppna och stänga. Det är busenkelt!

Beskrivning:

{1} Skär ditt 12x12"-papper mitt itu.
{2} Ta en av halvorna och biga/vik vid 3" och 9".

Nu har du ditt altarkort! Mäter du i cm istället för inch? Gör du korten i storleken 15x15 cm? Då blir vikningarna vid 7,5 cm och 22,5 cm på ett 15x30 cm-pappers längd.

Här kommer två exempel för att visa:

Jag använde de mysiga julpappren från Inkido tillsammans med Primas läckra swirls, bjällror och band från en Prima blomförpackning :)

Hur fäster man bandet? Först gjorde jag hål med en håltång i kanten på "dörrarna". Sen tog jag varsin bandbit och trädde igenom en lagom längd för att sen kunna knyta en rosett. Till sist limmade jag fast ändarna på sidorna inuti kortet, där jag sedan dekorerade med papper över.

Mitt i kortet har jag använt God Jul 29-stämpeln, rosor och pärlor från Inkido samt små söta rosblad.

Att klippa isär swirlsen är ett kul sätt att variera användandet av dem!

Här har jag gjort ett altarkort i storleken 10x15 cm. Pappersbiten är då från början 10x30 cm, och vikningarna blir vid 7,5 resp. 22,5 cm, precis som ovan alltså.

Återigen Inkido julpapper, enkelt dekorerat med pärlor och utklippt ängel med Crackle Accents samt natursnöre.

Här gjorde jag tvärtom och fäste snöret på utsidan innan jag fäste papper ovanpå, och trädde snöret inåt innan jag knöt rosetten.

Blev du inspirerad till att göra ett altarkort? Länka gärna till dina egna altarkort i kommentarerna, så kikar vi in :)

/ Emma

0 kommentarer: